torsdag 20. februar 2014

Oversettere anbefaler Mammut-bøker! Del 2.

Denne uka gikk årets Mammutsalg av stabelen. I dette innlegget anbefaler tre oversettere til sammen fembøker som fås kjøpt der. Klikk HER for forrige ukes anbefalinger!

Hedda Vormeland anbefaler:

Amanda Hodgkinson: Britannia Road 22 – nummer 52 i Mammut-katalogen

Janusz og Silvana er unge og livsglade, de møtes og forelsker seg, gifter seg og blir foreldre hjemme i Polen. Men den nygifte lykken og det harmoniske hverdagslivet med sønnen Aurek avbrytes brutalt av andre verdenskrig. Janusz blir soldat i Polens eksilhær, Silvana overlever med nød og neppe på flukt i villmarka. Etter seks år på hver sin kant gjenforenes de i England og må forsøke å bygge opp fellesskap og familieliv. En hjerteskjærende fortelling, men nøkternt fortalt og vel verdt å bruke tid på.


Nina Zandjani anbefaler:

Harald Welzer og Sönke Neitzel: Soldater – Beretninger om krig, drap og død – nummer 537 i Mammut-katalogen

Høsten 2001 kom den tyske historikeren Sönke Neitzel tilfeldigvis over et senasjonelt arkiv, som forskerne så langt ikke visste om: 150 000 sider med hemmelige avlyttinger av tyske soldater i alliert fangenskap under krigen. Neitzel fikk med seg samfunnspsykolog Harald Welzer til å sette dette avlyttingsmaterialet inn i adferdspsykologisk kontekst. Sammen gir de oss en detaljert beskrivelse av hva tyske soldater og offiserer fra andre verdenskrig forteller seg imellom, på cella i Storbritannia og USA, uten å vite at de blir avlyttet. Dette gir oss unik og hittil ukjent informasjon om hvordan vanlige mennesker, innenfor gitte rammebetingelser, kan begå de mest umenneskelige handlingene.

En sterk bok som bør leses.

Norge var det først ute med å oversette boken, som er skrevet på tysk.

Lenker til noen av anmeldelsene:
Dagbladet
Morgenbladet
Historienet


John Erik Frydenlund anbefaler:

Så vidt jeg kan se er det tre bøker fra min oversetterhånd på Mammutsalg i år. To av dem forsvant sporløst i anmelderland, den tredje er kanskje den jeg har fått mest ros for noensinne. Jeg nøler ikke med å anbefale alle tre, ettersom jeg foreløpig (bank i bordet) stort sett bare jobber med bøker jeg a) liker b) tror jeg kan gi en god norsk språkdrakt. Here goes, som vi seier heme:

Nadifa Mohamed: Svart mamba – nummer 86 i Mammut-katalogen

Somaliskfødte, England-baserte N.M. kommer med ny bok på norsk i løpet av våren (ikke oversatt av meg), og har fått mye oppmerksomhet, bare ikke her til lands. Svart mamba er på sett og vis en fortelling om migrasjon, basert på livsløpet til forfatterens far. Vi er midt på 1930-tallet, italiensk kolonisering i denne delen av Afrika, en lang reise som ender i England. Ikke en bok som kryper under huden, og en oversetterutfordring fordi den til tross for forfatterens akademiske bakgrunn benytter en «afrikansk» narrativ teknikk, med uvant bildebruk, mange gjentagelser osv, altså dette «sirkulære» som er en klisjé om alt afrikansk (og mye annet «eksotisk» for den del – anmelderne har det jo så travelt, stakkars!) – men likevel gripende på sitt vis.

Carol Birch: Jamrachs menasjeri – nummer 11 i Mammut-katalogen

Jeg tror ikke den fikk en eneste anmeldelse. Det fortjener den. Blurb: «En av de beste fortellingene jeg noensinne har lest.» – A.S. Byatt. Basert på historiske hendelser, vilt fascinerende tidsbilde fra 1850-tallets London og datidens hvalskuter, skipbrudd, overtro, moralske dilemmaer. Kikk mer på den på forlagets nettsider. Et helvete å oversette, på grunn av tidskoloritten, syntaksen, seilskutespråk – og fordi det ikke er så mange som har peiling på å flense hval lenger. Stikkord: Komodovaran.

Leif Enger: Ned til elva – nummer 31 i Mammut-katalogen

En helt usedvanlig bok. Jeg sa nei til å oversette den to ganger, fordi jeg så at den var glimrende, men jeg kunne ikke begripe hvordan jeg skulle klare å overføre den til norsk. Den tredje gangen sa jeg ja, og et eller annet må jeg vel ha gjort riktig (i ALL BESKJEDENHET, selvfølgelig), for det haglet med seksere og femmere og «årets vakreste bok» og mye ros til yours truly. Solgte godt, gjorde den også. En av disse bøkene som blir sittende i deg lenge.

Ingen kommentarer: